Czym jest White Hat SEO?

White Hat SEO (w skrócie WHS) to metody metody pozycjonowania stron internetowych związane z etycznym SEO. Są to wszelkiego rodzaju techniki nie będące sprzeczne z wytycznymi Google.

Stosowanie tych praktyk nie powoduje szybkiego pojawienia się naszej witryny w SERP’ach. Na efekty musimy cierpliwie czekać, jednak gdy nasza witryna osiągnie w końcu wysoką pozycję, rezultat będzie długotrwały.

Do WHS należy między innymi odpowiedni dobór treści na stronie, podporządkowanie się wytycznym Google (m.in. z Google Search Console), szybkość wczytywania strony, poprawna walidacja kodu (według specyfikacji konsorcjum W3), optymalizacja obrazków, responsywność (dopasowywanie strony do szerokości ekranu urządzenia), linki do witryny pozyskiwane w sposób naturalny (z założenia jeśli strona jest ciekawa, to odwiedzający będą pisać o niej na innych stronach, blogach, grupach dyskusyjnych, forach itp. zamieszczając do niej odnośnik – w praktyce jest to możliwe tylko przy odkrywczych i nowatorskich stronach, które bardzo szybko zdobywają popularność, świadczą usługi na wysokim poziomie).

Link baiting

Link baiting to technika polegająca na tworzeniu treści-przynęty, która skłania ludzi do tego, aby wstawiali odnośnik do tej treści na innych stronach. Występują różne rodzaje odnośników, które mogą być doskonałymi przynętami, mogą to być np. bardzo pouczające artykuły, ciekawe i aktualne wydarzenia, przydatne zasoby (np. darmowe programy), konkursy z cennymi nagrodami, czy też kontrowersyjne lub sensacyjne wiadomości.

Quality content

Zamieszczanie na stronie wysokiej jakości treści, która będzie cenna nie tylko dla wyszukiwarek internetowych, ale również dla użytkowników odwiedzających witrynę i webmasterów, którzy podlinkują Twoją stronę, jeśli znajdą na niej stałe źródło informacji na interesujący ich temat. Tworzenie dobrych tekstów może się okazać bardzo czasochłonne, jednakże na dłuższą metę z całą pewnością jest to proces warty wysiłku.

Internal linking / Internal link building

Właściwe linkowanie wewnątrz serwisu w znaczny sposób ułatwia nawigowanie po stronie zarówno użytkownikom jak i robotom wyszukiwarek. Dzięki temu użytkownicy mogą sprawnie poruszać się po naszej witrynie, a roboty wyszukiwarek są w stanie prawidłowo przeskanować i zaindeksować jej zawartość. Internal linking jest jednym z podstawowych elementów optymalizacji witryny, dlatego zawsze należy zadbać o poprawną strukturę podstron. Przy większych serwisach warto najpierw rozpisać całą strukturę strony, aby móc linkować tylko do wybranych, najważniejszych działów, w obrębie których będą kolejne linki. Zbyt rozbudowane zagnieżdżanie może z kolei zniechęcić użytkowników, którzy chcą dotrzeć do interesującej ich zawartości w jak najkrótszym tempie.

prawidłowe linkowanie wewnętrzne
Przykład dobrego linkowania wewnętrznego
złe linkowanie wewnętrzne
Przykład złego linkowania wewnętrznego

 

Przykłady linkowania wewnętrznego:

  • Breadcrumbs (ścieżka okruszków, menu okruszkowe, okruszki chleba) – to nic innego jak menu nawigacyjne w górnej części strony, umożliwiające śledzenie aktualnej lokalizacji. Elementy ze ścieżki okruszków stanowią hiperłącze do poszczególnych części witryny, co pozwala użytkownikowi na szybki powrót do wcześniej odwiedzanej strony. Przykłady ścieżki okruszków:
    Przykład ścieżki okruszków

    Ścieżka okruszków serwisu aukcyjnego Allegro.pl

    ścieżka okruszków wsb

    Ścieżka okruszków na stronie Wyższej Szkoły Biznesu w Dąbrowie Górniczej wsb.edu.pl

  • Kategorie – pozwalają na uporządkowanie witryny, dzięki nim użytkownik może szybko wejść do interesującego go działu.

    kategorie na stronie

    Lista kategorii jako przykład linkowania wewnętrznego

  • Context links – linki w treści, czyli odsyłacze kontekstowe występujące bezpośrednio w tekście. Tekst jest jednym z najlepszych miejsc na odnośniki, zwłaszcza gdy wykorzystane zostaną odpowiednie anchory. Przykładem linkowania wewnętrznego w treści jest większość encyklopedii internetowych, między innymi Wikipedia:

    linkowanie wewnętrzne

    Przykład linkowania wewnątrz treści na podstawie serwisu Wikipedia.org

  • Related posts – to między innymi wpisy powiązane, podobne artykuły, podobne produkty – sekcja bez wątpienia warta implementacji na każdej stronie z większą ilością artykułów, jak również w sklepach internetowych. Mogą to być również odnośniki do produktów, które zakupili inni użytkownicy kupujący dany towar. Zwiększa wygodę użytkowników i zmniejsza współczynnik odrzuceń witryny. Użytkownik zainteresowany danym tematem bądź produktem chętnie kliknie w taki link by dowiedzieć się więcej.

    Powiązane produkty

    Przykład wyświetlania powiązanych produktów na podstawie sklepu internetowego empik.com

  • Stronicowanie oraz nawigacja „poprzedni/następny” – prawidłowa wykonanie stronicowania wymaga użycia atrybutów rel=”prev”, rel=”next” oraz rel=”cannonical” bezpośrednio sekcji <head> (webmasters.googleblog.com/2011/09/pagination-with-relnext-and-relprev.html). W ten sposób algorytm Google rozpozna powiązane strony i stworzymy długi ogon powiązań idealny do pozycjonowania. Odnośniki „poprzedni” i „następny” są często stosowane w sklepach internetowych na stronach z produktem, dzięki czemu użytkownik może w łatwy sposób przejść do kolejnych produktów bez wychodzenia do kategorii, jak ma to miejsce np. w sklepie SHE.PL:

    Przyciski poprzedni/następny

    Przykład wykorzystania przycisków „Poprzedni” i „Następny” w sklepie SHE.PL

  • Mapa strony – czyli osobna strona będąca spisem z linkami wewnętrznymi do poszczególnych podstron może być użyteczna przy blogach, znacznie przyśpieszając indeksację, jednak w sklepach z dużą ilością produktów może zostać potraktowana jako spam, dlatego nie zawsze warto z niej korzystać.

    mapa strony

    Przykład mapy strony w witrynie Orange.pl

 

Site optimization (optymalizacja strony)

Manipulacja zawartością tekstu na stronie i strukturą witryny w celu osiągnięcia wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania jest podstawą przemysłu SEO. Optymalizacja wszystkich elementów strony, począwszy od stworzenia solidnych tytułów, właściwych nagłówków, czy meta opisów jest kluczem do zmaksymalizowania efektywności pozycjonowania.

Guest blogging

Guest blogging, czyli po polsku „gościnne blogowanie” lub też „wpisy gościnne” to taktyka, która polega na pisaniu wpisów na cudzym blogu. Zachętą do korzystania z tego procesu jest możliwość zamieszczania linku zwrotnego do naszej witryny, co powoduje zwiększenie jej mocy w wyniku czego uzyskamy wyższe pozycje w wynikach wyszukiwania.