Z całą pewnością wielu z Was chciałoby mieć stronę, która będzie się wyświetlać w topach nie tylko ludziom z tej samej miejscowości, gdzie mieści się siedziba firmy, ale również dla osób z okolicznych miejscowości. W tym wpisie postaram się przybliżyć nieco temat pozycjonowania lokalnego (czyli pozycjonowania na miejscowości).
Problem: dotarcie do miast, w których nie posiadamy biura – nawet wirtualnego
Najskuteczniejsze cały czas są lokalne strony docelowe. Wystarczy popatrzeć na wyniki lokalne stron, które są mocno zoptymalizowane. Najlepszym przykładem będzie między innymi branża SEO. Przyjrzyjmy się bliżej frazie “pozycjonowanie”
Przykłady
1. Przykład stron stworzonych pod pozycjonowanie lokalne, fraza “pozycjonowanie”:
- https://ageno.pl/pozycjonowanie/oswiecim/
- https://ageno.pl/pozycjonowanie/czechowice/
- https://ageno.pl/pozycjonowanie/skoczow/
- https://ageno.pl/pozycjonowanie/wisla/
- https://ageno.pl/pozycjonowanie/goczalkowice/
- https://ageno.pl/pozycjonowanie/szczyrk/
- https://ageno.pl/pozycjonowanie/kety/
- https://ageno.pl/pozycjonowanie/wadowice/
- https://ageno.pl/pozycjonowanie/wadowice/
- https://ageno.pl/pozycjonowanie/cieszyn/
- https://ageno.pl/pozycjonowanie/pszczyna/
- https://ageno.pl/pozycjonowanie/andrychow/
- https://ageno.pl/pozycjonowanie/zywiec/
- https://ageno.pl/pozycjonowanie/brzeszcze/
- https://ageno.pl/pozycjonowanie/zory/
- https://ageno.pl/pozycjonowanie/strumien/
- https://ageno.pl/pozycjonowanie/ustron/
- https://ageno.pl/pozycjonowanie/bielsko-biala/
Na wyżej wymienionych podstronach lokalnych treść została minimalnie zredagowana (żeby nie było duplicate content), a ponadto nietypowo w opis usługi wpleciono krótką historię miejscowości:
2. Kolejny przykład (również z mojej okolicy i z tej samej branży)
- https://www.m16.pl/pozycjonowanie/pszczyna/
- https://www.m16.pl/pozycjonowanie/cieszyn/
- https://www.m16.pl/pozycjonowanie/andrychow/
- https://www.m16.pl/pozycjonowanie/skoczow/
- https://www.m16.pl/pozycjonowanie/ustron/
- https://www.m16.pl/pozycjonowanie/tychy/
- https://www.m16.pl/pozycjonowanie/zywiec/
- https://www.m16.pl/pozycjonowanie/bielsko-biala/
- https://www.m16.pl/pozycjonowanie/czechowice-dziedzice/
- https://www.m16.pl/pozycjonowanie/wisla/
Można tu zauważyć ciekawe i dość sprytne rozwiązanie z mapką Google – pokazana jest droga do siedziby firmy z lokalizacji pod którą została stworzona podstrona, np. wchodząc na lokalną stronę docelową dla Wisły, zobaczymy mapkę dojazdu z tego właśnie maista:
3. Przykład wymienienia miejscowości z okolicy przy okazji opisu własnej lokalizacji
- http://bocianowka.pl/?contact-us,2
Z kolei autorzy strony Bocianówka postanowili nie tworzyć odrębnych stron docelowych, a zamiast tego zdecydowali się na wymienienie okolicznych miejscowości na stronie kontaktu:
“Zapraszamy do kontaktu wszystkich poszukujących noclegu w polskich górach. Oferujemy pokoje i apartamenty o wysokim standardzie w przystępnych cenach. Naszą ofertę znajdą Państwo także na stronie nocowanie.pl w kategorii „Pensjonaty Ustroń”. Starannie zaaranżowane i wyposażone wnętrza – tym charakteryzują się nasze pokoje. Wisła, Szczyrk, Żywiec to miasta leżące niedaleko Ustronia, co sprawia, że nasz Pensjonat jest doskonałym miejscem wypadowym.”
Jest to dość pomocne, jednak z całą pewnością nie ma takiego efektu jak w przypadku lokalnych stron docelowych
4. Przykład stron docelowych z branży erotycznej
Nie od dziś wiadomo, że branża erotyczna jest jedną z tych branż, które wydają najwięcej na SEO. Jak widać BHS działa tutaj świetnie i nie straszne są żadne Pingwiny 🙂
Poniżej kilka przykładów właśnie z tej branży:
Lokalne strony docelowe sex shopów są dość średnie, jednak są mocno nasycone słowami kluczowymi i mają w miarę dobrze uzupełnione meta dane. Pomimo tego, że są hardkorowo spamowane, mają się dobrze.
Zalety lokalnych stron docelowych
- strona docelowa stworzona pod daną miejscowość/dzielnicę
- możliwość wrzucenia słów kluczowych pod pozycjonowanie lokalne – lepiej to zrobić na dodatkowej podstronie niż na stronie głównej 🙂
- title i description zawierają nazwę miejscowości (pozwala na odpowiednią optymalizację)
- nagłówki H1 i H2 zawierają nazwę miejscowości (wzmacnia pozycjonowanie pod frazę lokalną)
- odpowiedni i niezbyt krótki tekst przygotowany specjalnie z uwzględnieniem nazwy miejscowości (w pierwszym przykładzie tekst na stronie ma ~3 tys. znaków). Tekst powinien być w miarę możliwości nasycony nazwą miasta/miejscowości, może być dorzucony np. krótki opis miasta, jego historia etc.
- możliwość wstawienia mapki Google obrazującej dojazd z danej miejscowości do siedziby firmy (przykład 2)
- na samym dole każdej lokalnej strony docelowej są zamieszczone odnośniki do pozostałych miejscowości (wzmacnia linkowanie wewnętrzne). Oprócz tego linki do tych stron są na normalnej podstronie (np. https://ageno.pl/pozycjonowanie/)
- zwiększa się ilość podstron
Wniosek
Do dobrego pozycjonowania lokalnego potrzebne są lokalne strony docelowe 🙂
- strony muszą być unikatowe (czasem wystarczy minimalnie przeredagować tekst)
- strony muszą być dobrze podlinkowane (wewnętrznie i zewnętrznie)
- teksty nie mogą być zbyt krótkie
- można wykorzystać Mapy Google dla jeszcze bardziej przejrzystej prezentacji
- przycisk ‘call to action’ np. do wypełnienia formularza kontaktowego itp.
- zdjęcia – najlepiej wykonane w danej lokalizacji, oznaczone tagami geograficznymi
- mapa strony ze spisem zdjęć oraz z uwzględnieniem geo lokalizacji
Jeśli jest to możliwe
(np. firma z miasta A ma swoją siedzibę w mieście B)
- mile widziane wskazówki dotyczące dojazdu, czy też parkingu
- klienci – dobrze jest pochwalić się lokalnymi klientami (opinie, referencje itp.)
- oddzielne dane NAP na lokalnej stronie docelowej
- linkowanie ze stron wizytówkowych (typu NAP), np. Panorama Firm, Yellow Pages, Zumi, pkt.pl bezpośrednio na stronę lokalną